?

VTech

Migratie van BizTalk 2013 naar BizTalk 2020
VTech is een toonaangevend bedrijf dat zich richt op de productie van speelgoed, telecomproducten en contract manufacturing. Elke ouder is wel bekend met het educatieve speelgoed van VTech. Met een hoofdkantoor in Hongkong en vestigingen over de hele wereld, waaronder Europa en de Verenigde Staten, heeft VTech een sterke aanwezigheid in de markt. Het bedrijf ondersteunt zijn activiteiten met een uitgebreid IT-netwerk dat wordt beheerd vanuit hun Europese Shared Service Center in Nederland.

Voor deze klantcase heeft Melissa, marketeer bij Referit, gesproken met Marck Koolen, technical application manager bij VTech. Marck slaat de brug tussen applicatiebeheer en technisch beheer en is alweer 26 jaar werkzaam bij VTech.  

Verouderde versie van BizTalk 2013

BizTalk is de spin in het web voor VTech. Het wordt gebruikt om de koppeling tussen hun ERP-systeem, Oracle, en verschillende rand- en logistieke systemen te beheren. VTech maakte gebruik van een verouderde versie van BizTalk 2013. Ooit opgezet door medewerkers die er nu niet meer werken, waardoor kennis verloren is gegaan. Ook was het platform in beheer bij een IT dienstverlener die geen support meer kon geven.

Verouderde versies van software en hardware kunnen beveiligingsproblemen en beperkte compatibiliteit met moderne technologieën veroorzaken. Daarom ging Marck op zoek naar een IT partner met specialistische kennis over BizTalk, die het beheer en een modernisatieslag van BizTalk kon verzorgen.

Modernisering naar BizTalk 2020

Voordat Referit werd benaderd om een moderniseringsslag uit te voeren van BizTalk, had Referit bij VTech in 2021 al tijd besteed aan reverse engineering. Dit heeft VTech veel waardevolle informatie opgeleverd, omdat het letterlijk beschrijft hoe de oude omgeving opgezet was.  

Tijdens dit project is er eerst een grondige assessment gedaan van de bestaande omgeving, gevolgd door een Proof-of-Concept (PoC) om de haalbaarheid van de migratie te testen. Tijdens de PoC werden zowel complexe als minder complexe interfaces gemigreerd om een goed beeld te krijgen van de benodigde technieken en methodieken. Referit heeft toen aanbevolen BizTalk te moderniseren naar de nieuwste versie van 2020.  

Het project bestond uit twee fasen:

  1. Definitie en testopzet: In deze fase werden de basisinfrastructuur en de testomgeving opgezet. Dit omvatte het creëren van virtuele machines en het overzetten van interfaces.  
  1. Implementatie en validatie: In deze fase werden de interfaces getest en gevalideerd. Eventuele problemen werden snel geïdentificeerd en opgelost door middel van workshop achtige meetings en online vergaderingen door o.a. Martin en Bert, technical consultants bij Referit.  

Tijdens de tweede fase zijn SQL servers losgetrokken. In eerste instantie was er een generieke SQL Server. Tijdens dit project hebben test en development een eigen SQL Server gekregen en productie later ook. VTech heeft nu een stabiele en schaalbare SQL server en performance problemen zijn opgelost.

De impact van de oplossing

De migratie naar de nieuwste versie van BizTalk 2020 heeft een positieve impact gehad op VTech, waardoor:

  • Ze weer beschikken over een veilige en betrouwbare omgeving;
  • Er gebruik gemaakt kan worden van de nieuwste technologieën;
  • De communicatie en koppeling met externe partijen is verbeterd;
  • De bedrijfscontinuïteit is gewaarborgd en operationele risico’s zijn verminderd.
"Er waren duidelijke afspraken gemaakt, geen rare verwachtingen en het project is ruimschoots binnen budget gebleven”
Marck Koolen, VTech

Hoe beviel de samenwerking tussen VTech en Referit?

Marck en VTech hebben de samenwerking met Referit als zeer positief ervaren. Marck benadrukte de no-nonsense aanpak van Referit, wat heeft bijgedragen aan het succes van het project.

"Ron, sales development bij Referit, heeft het project niet alleen goed verkocht, maar ook waargemaakt. Deze aanpak zorgde ervoor dat de samenwerking plezierig en soepel verliep en dat de doelen van het project werden bereikt”, aldus Marck.

De teams van Referit en VTech werkten effectief samen, waarbij kennis en expertise werd gedeeld om de migratie soepel te laten verlopen. Marck zei hierover: "Het was gewoon heel interactief. Vragen en problemen werden snel opgepakt door middel van workshop achtige meetings en snelle Zoom sessies. Deze speelden een cruciale rol in de samenwerking. En dat was niet alleen constructief, maar ook heel efficiënt. Dat vond ik ook prettig werken en is van A tot Z goed bevallen.”

Daarnaast “waren er duidelijke afspraken gemaakt, geen rare verwachtingen en is het project ruimschoots binnen budget gebleven”, aldus Marck.  

Prachtig product display op het kantoor van VTech