?

Leergeld Nederland

Hulpaanvragen automatiseren binnen Microsoft Dynamics 365
Ook goede doelen ondersteunen wij graag, zo hebben wij ons ingezet voor Leergeld Nederland. Zij hebben als missie om zoveel mogelijk kinderen tussen de 4 en 18 jaar uit gezinnen met een minimaal inkomen te kunnen helpen met binnen- en buitenschoolse activiteiten. Zo regelen zij dat deze kinderen kunnen meedoen aan zwemles of helpen ze bij de aanschaf van een fiets zodat zij ook gewoon naar school kunnen fietsen. Alles zodat een kind zich nooit buitengesloten zal voelen en zoals ieder ander de kans krijgt om zich te ontplooien en ontwikkelen.

Voor het schrijven van deze klantcase hebben we gesproken met Bob van de Burgt, Directeur van Leergeld Nederland en Wietse Ouwerkerk één van onze toppers bij Referit die verantwoordelijk was voor de totstandkoming van dit project.

wat was voor jullie de reden om hulp bij de IT in te schakelen?

Bob: “Er komen elk jaar helaas meer hulpbehoevenden bij, dat vraagt om meer administratie. Aangezien het systeem nog niet geautomatiseerd was, was bij ons een foutje zo gemaakt. Een rapportage aanmaken was veel werk, daar was je wel een hele middag zoet mee. Dat dit nu met een druk op de knop uitgedraaid kan worden is natuurlijk ideaal.”

“Er is nu een betere aansluiting met de boekhouding ook. Eerder moesten we alles handmatig inboeken. Het was een noodzaak om niet alles meer met de hand te doen, maar dit met behulp van een programma te automatiseren. Ook met het oog op de toekomst om nauwkeuriger te kunnen werken.”

“Er is nu een betere aansluiting met de boekhouding ook. Eerder moesten we alles handmatig inboeken."

wat was het doel van Leergeld Nederland?

Wietse: “ Leergeld Nederland was op zoek naar een manier om de administratieve last te verminderen en met de huidige bezetting meer kinderen te kunnen helpen. De bestuursvoorzitter was al bekend met Referit en heeft contact met ons opgenomen. Ze zochten een technische ondersteuning om hen te ondersteunen bij het huidige proces, ze maakten al gebruik van een software, maar deze was helaas niet toereikend.”

hoe verliep de overgang naar een nieuw systeem?

“Omdat het oorspronkelijke werkproces bij Leergeld Nederland was gebaseerd op een ‘handmatige’ verwerking, hebben we eerst samen met Leergeld Nederland het volledige proces geanalyseerd. Zo konden we kijken hoe dit in een workflow kon worden vormgegeven. Dit hebben we gedaan middels wekelijke sessies. We hebben alle stappen uit hun werkproces uitgediept en in een (deel)workflow uitgetekend. Op basis daarvan zijn we vervolgens aan de slag gegaan met CRM. Voordat we zijn gestart met implementeren van de workflow in CRM, hebben we eerst de mail gemigreerd naar Office 365. Hiermee was het mogelijk om in CRM ook de rechten voor de gebruikers te koppelen aan hun Office 365 account.”

hoe zag de opstartfase eruit?

Bob: “De opstartfase naar een nieuw systeem is altijd lastig voor het personeel. Ze moeten wennen aan een nieuwe manier van werken en dat kan spannend zijn in het begin. Zo kwamen we er gaandeweg ook achter, na het analyseren van onze werkwijze, dat we zaken altijd op een bepaalde manier uitvoerden. Het bleek dat dit eigenlijk beter op een andere manier kon gebeuren. Zo is het systeem nog efficiënter geworden. Natuurlijk zijn er ook veel updates om aan de beveiliging te kunnen voldoen van onze gegevens, wat in onze tak natuurlijk heel belangrijk is. We werken ook veel met vrijwilligers dus was het van belang om het proces duidelijk in beeld te brengen. Ook om duidelijk te kunnen zien wanneer een taak daadwerkelijk is volbracht. Dit stond in het eerste half jaar van het ontwikkelen van deze oplossing vooral centraal.”

accurate gegevens.

“Nu komt de klantenportal erbij zodat klanten ook hun eigen gegevens kunnen aanpassen, wat belangrijk is voor accurate gegevens. In de praktijk gebeurt het vaak dat we niet de actuele gegevens hebben in ons systeem. We hopen dat deze portal dit probleem verleden tijd maakt.”

Wietse: “Ik was net bij Referit komen werken en werd meteen op het project voor Leergeld Nederland gezet. Ik heb me hier eerst goed in verdiept. Daarna heb ik gekeken wat de specifieke werkwijze was van Leergeld Nederland. De medewerkers hadden allemaal hun eigen taken, maar dit was nooit goed vastgelegd. Wij hebben hier een duidelijke structuur in moeten brengen. Tijdens het proces hebben we een taken flow gecreëerd die uiteindelijk veel efficiënter was.”

welke tools en programma’s zijn gebruikt voor de opzet?

“Vooral de workflow die we voor hen hebben opgezet is een mooi systeem. Vanaf het moment dat een cliënt hulp aanvraagt via een aanmeldformulier op de website gaat het balletje rollen. De gegevens die zij hierbij invoeren worden meteen in het systeem gezet en de medewerkers op kantoor krijgen hiervan een melding. Zodra het dossier van de cliënt compleet is ingevuld wordt er een serie van acties gevolgd van het controleren van de gegevens tot aan een huisbezoek, aanvraag en uitkering. Omdat iedereen weer een andere taak heeft, is het een ideaal systeem om in te kunnen zien wanneer een bepaalde stap voltooid is. Zo kan de cliënt gauw gebruik maken van de extra financiële steun voor hun kind.”

Wietse: “Het programma die wij hebben gemaakt draait op Dynamics 365 (CRM), dit loopt via een Office 365 licentie die wij aan Leergeld Nederland hebben verstrekt. Vanuit CRM maken ze ook gebruik van AFAS Profit.”

microsoft azure servicebus.

“Ik heb een koppeling gemaakt tussen beide wat gerealiseerd kon worden dankzij Microsoft Azure Servicebus. De systemen zijn zo gekoppeld zodat ze ook los van elkaar kunnen blijven draaien. Mocht een van de twee programma’s problemen vertonen dan heeft dit geen invloed op de ander. Zodra het programma weer goed draait wordt alles wat in een wachtrij is geplaatst automatisch weer doorgevoerd. Zie het een beetje als Postvak In/Uit, dit garandeert dat er nooit data verloren gaat. Zaken zoals betalingsgegevens, reserveringen en de invoer van nieuwe cliënten wordt 1 op 1 doorgezet.”

zijn er hierna nog aanpassingen geweest?

“Om de overgang zo soepel en makkelijk mogelijk te laten verlopen voor de klant hebben we gaandeweg steeds meer aanpassingen doorgevoerd en geautomatiseerd. Als voorbeeld: beoordelingsformulieren kunnen gemakkelijk vanuit het systeem worden aangemaakt en naar hun cliënten worden verstuurd. Hierop staat bijvoorbeeld of de aanvraag is goedgekeurd en hoeveel budget er beschikbaar is.”

Wietse: “We zijn op dit moment bezig met een klantenportal aan te maken, zodat elke cliënt makkelijk in kan loggen om zijn/haar gegevens altijd in te kunnen zien. We hebben nu in een periode van 4 jaar een systeem op maat kunnen neerzetten wat goed werkt voor Leergeld Nederland.”

waarom is de keuze op Referit gevallen?

Bob: “Wij zijn vooral gek op de directeur! Iemand uit ons bestuur had al contact met de eigenaar van Referit en had hen aanbevolen om ons te helpen met onze IT. Dit was ter sprake gekomen omdat onze huidige ICT-partner niet kon voldoen aan een goede oplossing. Er was meteen een goed gevoel bij de expertise van Referit. De link met Microsoft sprak ons vooral aan omdat ook zij zich regelmatig inzetten voor goede doelen. Ook konden we via Referit gebruik maken van een korting, waardoor het voor ons als Leergeld Nederland nog voordeliger was. “

Het maakt niet uit waar in de wereld je bent, je kan altijd alles inzien!
Bob van de Burgt - Leergeld Nederland

hoe bevalt het nieuwe systeem?

Bob: “Ondanks dat het in een begin een uitdaging was om hun aan het nieuwe systeem te introduceren merken ze er nu ook de vele voordelen van. Omdat het een web-based applicatie is zitten er veel handigheden in, wat voor meer gemak zorgt tijdens het uitvoeren van hun werk. Het is allemaal beter geautomatiseerd dan voorheen. Doordat het langzaam werd uitgerold, wenden de werknemers er met de tijd goed aan. De overgang gaat nooit in een keer goed. Doordat we steeds kleine aanpassingen maken, paste het steeds beter bij ons bedrijf. Ze hoeven zelf minder taken uit te voeren. Brieven versturen, de boekhouding en betalingen uitvoeren werd vroeger allemaal met de hand gedaan.”

Je wordt er zelf ook handiger in. Je kan er hele mooie analyses mee maken. Zo heb je een mooi dashboard en met een druk op de knop kan je een mooi overzicht tevoorschijn halen. Dat is echt goud!”

wat is het meest positieve resultaat van dit project?

Bob: “Dat er meegedacht wordt, vooral de service die zij geven is heel fijn en dat ze altijd beschikbaar zijn. Ze staan ook open voor nieuwe veranderingen als je bijvoorbeeld bij nader inzien bepaalde zaken anders zou willen zien.”

Wietse: “In het begin van het project hebben we veel samengezeten, dit creëerde een leuke informele sfeer waardoor het makkelijker schakelen was. Dat we hier een vast contactpersoon kunnen aanbieden was heel fijn voor beide partijen om meteen dingen te kunnen regelen zonder te veel tussenpersonen. Bob was laatst nog hier en gaf aan hoezeer hij het contact op prijs stelt en hoe we altijd proactief meedenken. Dat soort zaken maakt het voor hun een stuk eenvoudiger en prettiger in de samenwerking.”

Bob: “Referit draagt Leergeld Nederland een warm hart toe! Ze hebben veel verstand van zaken. Het is mooi als je dat in kan zetten voor je eigen organisatie. Het is een partner waarbij de mensen met twee benen op de grond staan, en dat werkt goed!”