Het tijdperk van AI: Volg de leiders naar de toekomst | Referit
2951
post-template-default,single,single-post,postid-2951,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.8.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Het tijdperk van AI: volg de leiders naar de toekomst

Het tijdperk van AI: volg de leiders naar de toekomst

Artificial Intelligence (AI) is niet nieuw, het bestaat al tientallen jaren. Denk aan spraakherkenning , het vertalen van teksten of je navigatie systeem bijvoorbeeld. De recente ontwikkelingen gaan hard dankzij een grote groei in computervermogen, toenemende toegankelijkheid en de steeds slimmer wordende algoritmes. Langzaam maar zeker maakt het zich al onmisbaar in het bedrijfsleven om competitief te blijven. Maar nog niet iedereen begrijpt volledig wat AI is en wat voor technologisch potentieel het met zich meebrengt.

In een recent onderzoek vanuit Microsoft en EY zijn 277 bedrijven in 7 sectoren en 15 landen ondervraagd om meer inzicht te krijgen in hoe AI toegepast wordt binnen bedrijven in heel Europa. Hieronder een aantal interessante highlights.

 

De belangrijkste zaken op een rijtje

 

Zakelijk leiders die voorop lopen met AI is gevraagd om de zaken die noodzakelijk zijn om er waarde uit te halen op volgorde van belangrijkheid te zetten. Met meer dan 300 deelnemers zijn zijn daar de volgende resultaten uitgekomen:

 

  1. Advanced analytics: Dit is belangrijk omdat er gedetailleerd inzicht in zakelijke problemen nodig is om de AI effectief te kunnen toepassen. En eventuele problemen op te kunnen lossen.
  2. Gegevensbeheer: Een groot deel van de ondervraagde bedrijven geeft aan de meeste tijd te besteden aan gegevensbeheertaken. En de meeste tijd kwijt zijn aan het bouwen en aanpassen van de (gegevens)infrastructuur voor hun AI visie.
  3. AI-leiderschap: Moderne leiders moeten duidelijk hun visie kunnen formuleren door inzicht in AI en haar mogelijkheden te krijgen.
  4. Open cultuur: Het is belangrijk om transparantie te bieden wanneer je als leider over AI-projecten en de gewenste resultaten spreekt.
  5. Opkomende technologieën: Snel kunnen experimenteren met opkomende technologieën zorgt voor een snel intern leersucces.

 

 

Verwacht: veel zakelijke voordelen

 

89% van alle ondervraagde bedrijven verwachten dat AI veel zakelijke voordelen op zal leveren door de operaties binnen hun bedrijf te optimaliseren. Dat wordt gevolgd door 74% die gelooft dat het een belangrijke rol gaat spelen in het personaliseren van de customer journey, wat zorgt voor meer engagement en een betere klantervaring. Dat komt mede door een snellere respons, gepersonaliseerde content delen en sentiment kunnen toevoegen en daarmee anticiperen op behoeftes.

Maar liefst 100% van de meest geavanceerde bedrijven (die zich hier al langer mee bezighouden) geeft aan dat engagement van hun klanten het belangrijkste voordeel is. Dit tegenover 63% van de minder geavanceerde bedrijven.

Ook zijn belangrijke voordelen zoals het transformeren van producten en diensten en het versterken van de werknemers/werkzaamheden veel genoemd (63% en 60%).

Opvallend is dat maar 4% aangeeft al actief gebruik te maken van AI in hun processen en geavanceerde taken. 28% zitten in een test fase waarbij ze AI inzetten op geselecteerde taken of in een aantal processen binnen hun bedrijf. 51% van de bedrijven zit nu nog in de plan fase of in de eerste pilots. Wel is het zo dat maar 7% aangeeft zich nog helemaal niet bezig te houden met AI op dit moment.

 

Interessante mogelijkheden

 

De werkgebieden waarin al het meest wordt geëxperimenteerd met AI zijn niet geheel verrassend, de IT sector is de leider gevolgd door research en development (R&D) en customer service. Op het gebied van HR en product management valt er nog veel te halen, het aantal is teleurstellend met maar 7% en 9% die er op dit moment gebruik van maakt. Dit is een verrassende uitslag aangezien er juist op deze gebieden erg veel mogelijk is qua oplossingen.

 

‘’AI is a journey of discovery to a new world. You can do things that you could not do at first.’’ — Dümmen Orange,  Floricultural company.

 

Machine learning is op dit moment de meest populaire technologie, 77% ziet hier de meeste waarde en bruikbaarheid in. Dit komt vooral door de brede inzetbaarheid. Het meest voorkomende type is supervised Machine learning waarbij software gestructureerde data wordt gevoerd waarin het patronen moet gaan herkennen. Deze inzichten kunnen gebruikt worden om nieuwe observaties te kunnen begrijpen. In eerste instantie werd dit vooral ingezet voor interne data maar inmiddels wordt er ook geëxperimenteerd met een mix van interne en externe data om zo tot diepere inzichten te komen.

Smart robotics word ook als erg waardevol beschouwd, voornamelijk in de industrie waarbij AI robots meer geavanceerde taken kunnen uitvoeren ten opzichte van niet-intelligente robots. 44% van de ondervraagde bedrijven vind dit het meest waardevol.

 

Andere belangrijke technologieën binnen de AI 

 

Natural language processing: de menselijke geschreven taal interpreteren, begrijpen en genereren

Text analysis: een analyse van een tekst maken en dit vertalen naar andere AI systemen

Biometrics: analyse van lichamelijke en emotionele (karakter)trekken bij mensen

Neural networks & deep learning: machines die het menselijk brein imiteren en AI  tot staat stelt te kunnen leren zoals mensen

Computer vision: computers de mogelijkheid geven om beelden te kunnen ‘’zien’’ zoals mensen die zien

Speech recognition: geeft computers de mogelijkheid om gesproken taal kunnen interpreteren en om te zetten in geschreven tekst of taken voor een computer

Virtual agents: computer gegenereerde virtuele personas die gebruikt kunnen worden om met mensen te kunnen communiceren in B2C, C2B en B2B

 

‘’AI will be available in many different places so you will need to manage all AI and machine learning in all your products and services. It is not in one place or one function, it is all over the place.’’ — Ericsson Telecommunications company

 

 

Wat verwacht men in Nederland

 

45% van de Nederlandse bedrijven denkt dat AI een significante impact zal hebben op hun industrie en staat daarmee in de top 5 binnen Europa. De brede mogelijkheden aan oplossingen kun je splitsen in 5 grote gebieden: voorspellen, automatiseren, inzicht geven, personalisatie en voorschrijven. Tenminste 50% is van mening dat deze gebieden ook relevant zullen blijken voor hun bedrijf.

 

Uitdagingen

 

Informatie overload kan een probleem zijn voor bedrijven, AI kan helpen om enorme hoeveelheden data te kunnen begrijpen. Maar om het effectief in te kunnen zetten en te leren hoe je het moet gebruiken kan een enorme uitdaging zijn. Je moet immers weten welke data echt bruikbaar is en welke overbodig. Ook de verschillende technologieën en toepassingen begrijpen kan lastig zijn. Dit is nodig om strategisch gebruik te maken van AI tegenover alle marktontwikkelingen. Ook regelgeving kan een mogelijk obstakel zijn voor het gebruik van AI. Je moet kunnen vertrouwen op je investering en zeker weten dat iets legaal is en blijft.

 

‘’The challenge is to get the right expectations from the organization, what you can achieve. It sometimes seems so easy when presented in the media. But in reality, you really need to understand your business and flows and how to apply this technology.’’ — Com Hem Telecommunications company

 

 

Hoe kan je een begin maken?

 

  1. Kies een stapsgewijze benadering om kennis te maken met AI
  2. Benader het vanaf een leadership positie (begrijp AI + strategie vanaf de executive positie)
  3. Huur een partij in met de juiste kennis om er vroeg bij te zijn
  4. Maak een passende strategie en IT-omgeving 
  5. Bovenal, bouw vertrouwen op vanuit menselijke vindingrijkheid

 

Wanneer de AI ontwikkeld is vanuit de behoeftes van de mens kan het organisaties helpen om meer te bereiken en tegelijk meer tijd te kunnen besteden aan creatieve en strategische plannen.

Referit is erg geïnteresseerd in AI en al haar mogelijkheden en we houden alle ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten. Volg ons op LinkedIn om  geen updates te missen!

 

Dit is een inspiratieblogpost, wij bieden momenteel nog geen AI diensten aan.

 

 

 

Linda Kruijswijk