Het geheim van productiviteit binnen digitale transformatie | Referit
2390
post-template-default,single,single-post,postid-2390,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.8.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Het geheim van productiviteit binnen digitale transformatie

Het geheim van productiviteit binnen digitale transformatie

Digitale transformatie en de positieve impact dat het opnemen van alle technologische voordelen binnen kleine en grote organisaties teweeg brengt kan je overal om je heen waarnemen.

Natuurlijk klinken al die nieuwe termen allemaal erg interessant en is het zeker goed om je data naar de cloud over te zetten of je te verdiepen in artificiële intelligentie. De vraag is niet meer of je als bedrijf overgaat naar digitale transformatie maar hoe.

Microsoft heeft een groot onderzoek uitgevoerd onder 20.000 personen die werkzaam zijn binnen verschillende soorten kleine, middelgrote, en grote bedrijven, verspreid over 21 landen binnen Europa. De respondenten werd gevraagd naar de technologie die ze op het werk gebruiken, hun houding tegenover de inhoud van hun baan en prestaties op het werk.

In de bevindingen komt duidelijk naar voren dat om competitief te blijven binnen de ’cloud-first’  wereld, dat de beschikbare tools alleen niet voldoende zijn. Om de technologie het meest tot zijn recht te laten komen moet het gebruikt worden binnen een sterke digitale cultuur.

 

80% van de CEO’s geloven dat digitale disruptie onvermijdelijk is, en bijna de helft gelooft dat hun business plan achterhaald zal zijn tegen 2020.  * Harvard Business Review Analytics Services Survey, Competing in 2020 Winners and Losers in the Digital Economy

 

 

De cultuur maakt je competitief

De digitale cultuur refereert naar een omgeving waarin bedrijfsleiders technologie zien als een noodzaak om hun bedrijf verder te laten groeien en ontwikkelen. En waarin het gebruik van deze tools wordt aangemoedigd, ondersteund en overal organisch in het bedrijf wordt opgenomen.

Met andere woorden: een bedrijf waarbij de sterke digitale cultuur ervoor zorgt dat het werk wat uitgevoerd wordt in de meest effectief mogelijke manier gebeurt.

Door heel Europa bleek uit de resultaten dat bedrijven die een sterke digitale cultuur hebben vaak beter presteren dan hun concurrenten. Overigens is het wel zo dat dit vaak samenhangt met een positieve bedrijfscultuur. Deze combinatie liet de meeste vooruitgang zien in de resultaten.

De introductie van moderne technologie op de werkvloer op zich resulteert volgens het onderzoek niet automatisch in effectiever werk.

Binnen een bedrijf dat zich verrijkt met werknemers binnen de innovatieve technologie en een sterke digitale cultuur hoog in het vaandel heeft staan voelen de werknemers zich vaker meer productief. Bovenal doordat ze het gevoel hebben ‘slimmer’ te werken en niet ‘harder’.

Ook geven werknemers aan het als prettig te ervaren om door het slimme werken in een ‘workflow’ te komen waarbij ze hun focus, energie en passie kunnen leggen in de taken die ze op dat moment uitvoeren. Als je eenmaal in een flow zit kan je vaak beter werk afleveren met minder moeite. Het is dus een win-win situatie.

Ter vergelijking, binnen bedrijven met een sterke digitale cultuur voelen 47,1% van de werknemers zich goed ondersteund tijdens hun werkzaamheden. Bij bedrijven met een zwakke digitale cultuur is dit maar 7,9%.

 

 

Klaar voor de toekomst

Het is in het belang van elke bedrijfsleider om het proces van digitale transformatie en innovatie te voeden. Dit hangt vaak samen met twee hoofdingrediënten: samenwerken en creativiteit.

Om te innoveren zouden bedrijven naar de sterke punten per individu moeten kijken. Maar het is ook nodig om de ruimte te hebben om te kunnen experimenteren, discussies te voeren en elkaars ideeën aan te horen. Een volgende doorbraak wordt meestal gerealiseerd dankzij de input van meerdere personen vanuit diverse teams, met verschillende achtergronden. Op deze manier wordt een idee ook echt een innovatie.

Wanneer er tijdens het onderzoek gevraagd werd innovatie op de werkplek, keek Microsoft specifiek naar hoeveel ruimte er was voor eigen inbreng en creativiteit. Er werd met name naar deze indicatoren gevraagd aangezien deze vaak bijdragen aan het oplossen van uitdagingen op de werkvloer.

Technologie werkt in die zin het beste als het naadloos aansluit op de unieke cultuur per bedrijf (zie ook onze klantcases om te begrijpen hoe zeer dit per situatie en cultuur kan verschillen). De vruchten plukken van moderne technologie kan immers alleen als er intensief gekeken wordt naar het hoe en waarom van bepaalde applicaties.

Verandering komt vanuit de top, het is dus aan de bedrijfsleiders om de eerste stappen te zetten om een gezonde werkomgeving te creëren waarin technologie niet opgedrongen wordt maar versmelt met de werkzaamheden en behoeftes van je werknemers. Zie het als een people journey waarbij iedereen zich betrokken en geholpen voelt.

 

‘’We can have all the bold ambitions. We can have all the bold goals. We can aspire to our new mission. But it’s only going to happen if we live our culture, if we teach our culture. “  Satya Nadella, CEO, Microsoft

 

Lees het volledige rapport hier

 

 

 

Linda Kruijswijk